Django Girls

Nie tak dawno temu, przy okazji tematu kobiet w IT, wspomniałam, że brałam udział w warsztatach dla dziewczyn. Była to zeszłoroczna edycja Django Girls w Warszawie. Ponieważ mam już na swoim koncie kilka innych warsztatów jako organizator, postanowiłam pomóc Django Girls przy kolejnej edycji. Dzisiaj postaram się przybliżyć Wam jak wygląda takie wydarzenie i jakie były moje wrażenia.

Django Girls jest międzynarodową organizacją zrzeszającą osoby, które chcą pomóc kobietom w wejściu do branży IT. Warsztaty organizowane w ramach DG, to zazwyczaj jednodniowe, intensywne spotkanie, podczas którego uczestniczki tworzą swojego bloga. Blog jest zbudowany w oparciu o Django (Python) oraz HTML i CSS. Pracuje się w trzyosobowych grupach z mentorem. Grupą docelową są osoby, które nigdy nie miały styczności z programowaniem, lub są na początku swojej przygody. A zespoły są układane tak, żeby uczestniczki miały zbliżony poziom wiedzy czy doświadczenia. Całe wydarzenie jest oczywiście darmowe i organizowane non-profit.

Dostałam się na Django Girls gdy całkiem nieźle radziłam sobie z HTMLem i CSSem, ale jeszcze przed rozpoczęciem nauki innych języków. O Pythonie wiedziałam tyle, że jest dość przyjemny do nauki dla początkujących programistów. Byłam natomiast bardzo entuzjastycznie nastawiona i ogromnie cieszyłam się, że wyjdę z nauką poza moje cztery kąty.

Oczywiście nie można powiedzieć, że nauczyłam się w ciągu tego jednego dnia tworzyć samodzielnie strony na bazie Django. Nie ma niestety takich magicznych sztuczek, które mogą wpompować całą tę wiedzę w kilkanaście godzin do mojej głowy. Ale to co naprawdę dały mi te warsztaty, to szersza perspektywa na tworzenie stron. Gdzieś otworzyły mi się klapki i zrozumiałam do czego służy back-end, jakie opcje daje mi ładowanie treści na stronę z bazy danych. Myślę, że był to również pierwszy raz, gdy zaczęłam myśleć w „programistyczny” sposób.

Drugim ogromnym plusem była możliwość poznania ludzi. To naprawdę duża różnica wiedzieć, że nie jest się jedyną dziewczyną próbującą nauczyć się programowania od zera. Po raz pierwszy mogłam porozmawiać o IT z kimś, kto również się nim interesuje. Uczestniczki były w różnym wieku, z różnymi doświadczeniami i karierami. Poza tym, do dziś mam kontakt z moim mentorem i mogę liczyć na jego wsparcie (pozdrawiam Rafała! 🙂 ). Po kilku miesiącach dołączyłam też do grupy organizatorek i będę miała okazję wciągnąć kolejnych 40 kobiet w to doświadczenie.

Jeśli więc jesteś kobietą, która myśli nad rozpoczęciem przygody z programowaniem, ale boi się zrobić pierwszy krok – spróbuj z Django Girls. Przyjazna atmosfera, trzyosobowe grupy i super energia na pewno pozwolą Ci wejść w ten świat w przyjemny sposób. Zgłoszenia otwieramy już dzisiaj. Masz czas do 9. maja 🙂 Same warsztaty odbędą się 27-28. maja. Polecam z całego serca, nawet jeśli masz wątpliwości, czy takie spotkanie jest dla Ciebie.

Skomentuj

