Pierwszy krok projektu

Gdy zaczynałam uczyć się podstaw HTMLa i CSS, tworzenie kolejnej nowej strony było proste. Otwieram Sublim Text, zapisuję plik z rozszerzeniem *.html, piszę html, wciskam TAB i podstawowa struktura jest już na ekranie. Teraz tylko stworzyć i podlinkować plik CSS i gotowe. Można pisać, tagować i stylować. Po pewnym czasie pozbyłam się też programistycznej wersji strachu przed pustą kartką papieru (to wtedy gdy autor zaczyna pisać nową książkę, a pusta kartka wywołuje w nim niepokuj i wstrzymuje od faktycznego rozpoczęcia). Jak jednak zabrać się za coś większego, co nie jest jedynie kolejnym ćwiczeniem na tabelki lub eksperymentem z flexboxem?

Jeżeli macie już za sobą podstawy podstaw, na pewno natknęliście się na artykuły radzące narysować wam stronę www na kartce papieru, zanim w ogóle otworzycie jakikolwiek plik. W najbliższym czasie (i osobnym poście) będę chciała bardziej szczegółowo poruszyć temat tego, jak kartka i dwuwymiarowy design wpływają na nasze rozumienie i tworzenie stron www. To jednak później, a mój konkursowy projekt trzeba już jakoś rozpocząć.

Ktoś kto zna mnie osobiście będzie miał okazję zaśmiać się teraz pod nosem. Dlaczego? Podobno jestem do bólu zorganizowana, lubie mieć wszystko pod kontrolą, nie zrobię nic bez planu i porządnej listy. Potwierdzając powyższe, zaczynam pracę nad moim projektem od utworzenia listy, a właściwie struktury mojej strony. I wcale nie chodzi mi tutaj o jej layout. Ten może się zmienić w ciągu najbliższych trzech miesięcy jeszcze kilka razy. I halo, od tego mamy w końcu dobrodziejstwo CSSa! Zaczne, od być może banalnej rzeczy, czyli stworzenia podstawowych plików i podfolderów, dzięki którym będę miała jaśniejszy obraz tego co zawierać będzie moja strona.

Oczywiście potrzebuję na początek index.html i mój podstawowy plik CSS. Ponieważ moja strona ma być dość mocno osadzona w CSSesie (ilustracje rysowane kodem), postanawiam storzyć cały folder „css”. Wrzucam do niego mój plik style.css, ale też plik tekstowy „css data” w którym będę notować np. wybrane palety kolorów do wykorzystania. Jednak nie cała grafika będzie rozwiązana przy pomocy kaskadowych stylów, przyda się więc folder „img”. Potrzebny jest też osobny folder na pliki JavaScript i osobny na podstrony. Na koniec decyduję się jeszcze na folder „data”, w którym zorganizuję sobie faktyczną treść strony.

Choć to co zrobiłam może się wydać oczywiste i proste, według mnie jest sporym krokiem w stronę ułatwienia pracy. Dzięki temu prościej jest mi wyobrazić sobie strukturę strony i to jak w czasie rozłożę mój „proces twórczy”. Co dalej? Zamierzam się skupić na stworzeniu treści strony, co umożliwi mi przejście do faktycznej pracy z kodem.

Postępy po pierwszym tygodniu:

Skomentuj

